TYP: a1

Humanoidalne roboty-spawacze

poniedziałek, 14 lipca 2025
Hanka Ciężadło

To nie science-fiction, ale rzeczywistość. Konsorcjum HD Hyundai podpisało właśnie umowę z niemiecką firmą  NEURA Robotics. Koreańsko-niemiecka kooperacja ma na celu stworzenie humanoidalnych robotów spawalniczych, które będą pracowały w stoczniach.

Roboty do roboty

Słowo „robot” wymyślił Czech, Karel Čapek. Jak nazwa wskazuje, roboty mają służyć do pracy – czy jednak będą w stanie zastąpić w niej ludzi? Specjaliści zaangażowani w projekt twierdzą, że jak najbardziej. Podkreślają przy tym, że największym wyzwaniem będzie stworzenie takich robotów, które nie tylko potrafią precyzyjnie spawać, ale też są zdolne do poruszania się (bez wpadek) w złożonym środowisku stoczni.

Maszyny, które zastąpią na tych stanowiskach ludzi, będą pracować wydajniej i taniej – a przede wszystkim… w ogóle będą pracować. Impulsem do stworzenia takiego robota były bowiem powszechne braki kadrowe, jakie w występują w branży spawalniczej w Korei.

Jak to ma wyglądać?

Jak już wiemy, HD Hyundai ot konsorcjum, czyli konglomerat firm. Należący grupy HD Hyundai Samho ma zapewnić środowisko testowe oraz zweryfikować, czy roboty naprawdę będą przydatne w takiej pracy. Z kolei  HD Hyundai Robotics zadba o stronę techniczną i o umiejętność uczenia się maszyn. Niemiecki partner ma wykorzystać swoją technologię robotyki kognitywnej.

Czy humanoidalny robot spełni pokładane w nim nadzieje? Koreańczycy są przekonani, że tak. Jak powiedział Sanghun Ryu, dyrektor wykonawczy HD Hyundai Samho: „Będziemy odgrywać przewodnią rolę w tworzeniu bezpieczniejszego i bardziej produktywnego środowiska stoczniowego, stosując specjalistyczne roboty spawalnicze, które spełniają zróżnicowane wymagania jakościowe przemysłu stoczniowego”.

Tagi: robot, Hyndai, spawacz
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 17 lipca

Wodowanie jachtu "IDEC 2" dla Francisa Joyona.
wtorek, 17 lipca 2007
Zbigniew Puchalski na s/y "Miranda" z Crosshaven wyruszył w samotny atlantycki kwalifikacyjny rejs do regat TARS 1972; jacht nie osiągnął celu podróży po drugiej stronie Atlantyku, ale został dopuszczony do OSTAR.
sobota, 17 lipca 1971