TYP: a1

Towarowe żaglowce - powrót do przeszłości?

czwartek, 20 grudnia 2018
Monika Frenkiel

Czy wrócą czasy herbacianych kliprów? Bardzo prawdopodobne. Francuski koncern Renault chce wrócić do czasów towarowych żaglowców i planuje budowę dwóch statków ro-ro o napędzie żaglowym.

Wszystko, oczywiście, ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych podczas transportu morskiego. Tradycyjne morskie przewozy stanowią prawie 3% emisji CO2 w Europie.

Przy projekcie Renault współpracuje z francuskim start-upem Neoline. Według planów, dwa towarowe żaglowce maja powstać do 2020 roku a w trasę wyruszyć w 2021. Statki mają obsługiwać transoceaniczną trasę pilotażową między Saint-Nazaire we Francji, wybrzeżem Stanów Zjednoczonych i Saint-Pierre i Miquelon u wybrzeży Nowej Fundlandii.

 

Projekt żaglowego transportowca powstał przy współpracy ze specjalistami do spraw transportu morskiego. Według szacunków użycie żagli jako głównego napędu umożliwi obniżenie nawet o 90 procent emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnego statku towarowego na porównywalnej trasie. A co z czasem transportu? Ano na kontrolowanie go pozwoli elektryczny napęd dieslowski o mocy 4200 kW. Przewidywana prędkość to nawet 11 węzłów a pojemność 478 samochodów. Warto wspomnieć, że 60 proc. dostaw samochodów produkcji Renault odbywa się drogą morską.

- Celem Groupe Renault jest zmniejszenie wpływu każdego pojazdu na środowisko w całym cyklu jego życia, od transportu części po dostawę i zakończenie eksploatacji - skomentował Jean-Philippe Hermine, wiceprezes ds. strategicznego planowania ochrony środowiska w Grupie Renault.

 

 

Tagi: Renault, żaglowiec, transport
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990