Budowa nowego rosyjskiego lodołamacza o napędzie nuklearnym rozpocznie się jeszcze w tym roku, ogłosił dyrektor rosyjskiego armatora Rosatomflot. Będzie to największy i najpotężniejszy atomowy lodołamacz, jaki kiedykolwiek powstał. Przewidywany koszt budowy, która potrwa 6 lat, jest szacowany na 1,1 mld €.
Lodołamacz zapoczątkuje nowy typ LK60 - będą to jednostki o mocy 60 MW i zanurzeniu od 8,5 m do 10,8 m. Nowe lodołamacze mają być szersze o 4 m od obecnie używanych, 30-metrowych. Rosja odgrywa wiodącą rolę w wykorzystaniu atomowych lodołamaczy w celu zapewnienia żeglugi w Arktyce i na innych zamarzających morzach. Aby skutecznie działać w Arktyce Rosatomflot planuje rozwój floty lodołamaczy, która jest kluczowym elementem infrastruktury Północnej Drogi Morskiej.
Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).