TYP: a1

Podwodne skarby z toru wodnego Świnoujście - Szczecin

czwartek, 14 maja 2020
Z mediów/PAP

Wiecie, gdzie można znaleźć bardzo dużo zabytków związanych z wszelkiego rodzaju jednostkami pływającymi? Odpowiecie, że w muzeum i tak, prędzej czy później te akurat zabytki do muzeum trafią. W tym przypadku chodzi jednak o tor wodny Świnoujście – Szczecin, który, jak się okazało podczas pogłębiania – stanowi prawdziwy skarbiec morskich artefaktów. 


 

To, co wydobyto z dna podczas prac przy pogłębianiu toru wodnego, może spędzić sen z powiek niejednemu muzealnikowi – do tej pory, jak się okazuje, wydobyto ponad sto przedmiotów, wśród których znajdują się m.in. kotwice, boje, części uzbrojenia czy jednostek. Najstarsze z wyłowionych obiektów pochodzą ze średniowiecza, ale wśród znalezisk znalazły się kawałki u-boota a także wiele części uszkodzonego w 1945 r. na Kanale Piastowskim i zatopionego później w Bałtyku przez Rosjan pancernika Lützow. To z niego pochodzi ważąca 9 ton tylna ścianka wieży artyleryjskiej 280 mm. 
We wtorek, 12 maja w Szczecinie wyładowano kolejną, piątą już partię eksponatów, ważącą łącznie ok. 20 ton. Trafią one do Kołobrzeskiego Skansenu Morskiego, gdzie zostaną wymyte, oczyszczone i pomalowane. 
Część ze znalezionych obiektów ma zapewne ciekawą historię – windę kotwiczną raczej ciężko zgubić, musiała więc do wody trafić wskutek jakiegoś wypadku, eksplozji lub katastrofy. Niektóre z kotwic są z łańcuchami kotwicznymi, inne bez. Jak na obiekty, które tak wiele lat przeleżały w wodzie, znaleziska są "w zadziwiająco dobrym stanie", jak skomentował dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu Aleksander Ostasz. 

Obiekty wydobywane podczas pogłębiania toru wodnego, sklasyfikowane jako zabytki, trafiają do muzeów - nie tylko w Kołobrzegu, ale też do Muzeum Narodowego w Szczecinie i do Fortu Zachodniego i Fortu Gerharda w Świnoujściu.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków i budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do ok. 11 m. 

Tagi: zabytki, tor wodny, Śzczecin
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 17 września

17 września 2022 otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Pierwszym statkiem, jaki przepłynął nowa drogą wodną, był Zodiak II, będący flagową jednostką służb morskich.
sobota, 17 września 2022
Zmarł Jerzy Emmerich, krakowski żeglarz, regatowiec i nauczyciel żeglarstwa, profesor Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.
piątek, 17 września 2004
Urodził się Władysław Wagner, pierwszy polski żeglarz, który opłynął świat pod żaglami (08.07.1932 r. wyjście z Gdyni, 02.09.1939 r. zakończenie rejsu w Anglii).
wtorek, 17 września 1912
Urodził się sir Francis Chichester.
wtorek, 17 września 1901