TYP: a1

Navdec na pokładach promów Polferries

wtorek, 13 grudnia 2016
Informacja prasowa

Innowacyjny system autorstwa naukowców Akademii Morskiej w Szczecinie trafi na pokłady wszystkich promów Polferries. Umowa pomiędzy Polską Żeglugą Bałtycką a spółką Sup4Nav – operatorem systemu Navdec – została podpisana w czwartek 8 grudnia w Kołobrzegu.

Na zdjęciu (od lewej) Piotr Wołejsza, prezes Sup4Nav oraz Jakub Komers, dyrektor ds. technicznych PŻB SA. 

Fot. Materiały prasowe

Wynalazek mający na celu wspomaganie pracy nawigatorów był testowany na pokładach promów m/f Wawel i m/f Mazovia od początku 2016 roku. Teraz trafi również na  m/f Baltivia, pływający ze Świnoujścia do Ystad. PŻB podjęło decyzję o wyposażeniu promów w Navdec, by podnieść bezpieczeństwo pasażerów i transportowanych ładunków.

Navdec to pierwszy na świecie system nawigacyjny zapobiegający kolizjom w ruchu morskim. Narzędzie zbiera wszystkie dane określające bieżącą sytuację statku, a w przypadku zagrożenia kolizją proponuje  bezpieczny kurs. Może również stanowić jeden z podstawowych elementów systemu nawigacji jednostek autonomicznych. Technologia została opracowana w Akademii Morskiej w Szczecinie. Obecnie wdrażana jest przez spółkę Sup4Nav, powołaną specjalnie w celu komercjalizacji wynalazku. Fakt, że Navdec jest polskim wynalazkiem był dodatkowym atutem dla operatora Polferries. – Jako polska firma cieszymy się, mogąc korzystać z rodzimych rozwiązań – zapewnił Jakub Komers, dyrektor ds. technicznych PŻB SA.

Tagi: nawigacja, promy, navdec, Akademia Morska w Szczecinie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990