TYP: a1

Morze Czerwone znów się rozstąpi?

poniedziałek, 16 czerwca 2025
Hanka Ciężadło

Niezupełnie – ale mimo to będzie można przejść je suchą stopą. Egipt i Arabia Saudyjska planują bowiem budowę połączenia (nie wiadomo jeszcze, czy nad, czy pod wodą), które skomunikuje Synaj z Neom. Pomysł jest całkiem ciekawy — a ile będzie kosztować jego realizacja? 

Projekt Vision 2030

Koncepcja połączenia przez Morze Czerwone będzie elementem większego projektu o nazwie Vision 2030. Jego celem ma być zacieśnienie współpracy, a także stworzenie szeregu ułatwień dla turystów, pielgrzymów i biznesu.

Koncepcja wcale nie jest nowa (i nie chodzi nam jedynie o odniesienia do Biblii). Pomysł zbudowania połączenia lądowego przed Morze Czerwone powstał w 1988 roku, wtedy jednak nie było możliwości zrealizowania takiego projektu – i bynajmniej nie chodziło o kwestie techniczne, ale o politykę.

Dzisiaj polityka również może stanąć na przeszkodzie budowie takiego połączenia. Jeszcze na początku czerwca minister transportu Egiptu Kamel al‑Wazir potwierdzał chęć realizacji projektu, jednak po ostatnich akcjach Izraela sytuacja w regionie jest bardziej niż zła.

Most Mojżesza

Mimo iż nie wiadomo jeszcze, czy połączenie będzie przebiegać nad, czy pod wodą, większość ekspertów skłania się jednak do koncepcji mostu, dlatego projekt zyskał już roboczą nazwę: Most Mojżesza.

Obiekt będzie obsługiwać ruch drogowy oraz kolejowy. Ma ponadto służyć do prowadzenia rurociągów. Taka budowla nie będzie tania (koszt szacuje się na 4 mld dolarów), ale akurat w tym konkretnym przypadku pieniądze to nie problem: projekt w całości sfinansuje Arabia Saudyjska.

Mogą się jednak pojawić inne przeszkody – budowa mostu nie powinna bowiem zakłócać żeglugi w cieśninie. Innym wyzwaniem będzie ochrona koralowców i endemicznych gatunków, jakie żyją w tej okolicy.

 

Tagi: most, Mojżesz, Morze Czerwone, Egipt, Arabia Saudyjska
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 1 sierpnia

Na mecie regat OSTAR zameldował się Zbigniew Puchalski na s/y "Miranda" (45 dni żeglugi, 3670 Mm)
wtorek, 1 sierpnia 1972
Włączono do służby w Royal Navy największy w tamtym czasie okręt wojenny HMS "Warrior", który od razu stał się postrachem kanału La Manche; od 1987 r. po gruntownym remoncie pełni rolę statku-muzeum
czwartek, 1 sierpnia 1861