TYP: a1

Kto przygarnie rosyjski tankowiec?

czwartek, 10 marca 2022
Hanka Ciężadło

Wojna kosztuje. Oczywiście jeśli zostanie wygrana, zrekompensuje poniesione wydatki, jednak w trakcie jej trwania finanse odgrywają ogromne znaczenie. Dlatego właśnie ostracyzm, z jakim Rosja spotyka się w cywilizowanych krajach, boli podwójnie. I ma boleć, a w konsekwencji zakończyć to barbarzyństwo, jakiego jesteśmy świadkami. Co to jednak oznacza dla jednostek, które w momencie wprowadzenia nowych regulacji prawnych są już w ruchu? Cóż, kłopociki.

Panom już dziękujemy

Unia Europejska, głównie za sprawą Niemców, nadal ochoczo korzysta z rosyjskiego gazu i ropy. I to pomimo faktu, że nabywanie czegokolwiek od Rosjan jest teraz równoznaczne z finansowaniem wojny i zabijaniem ukraińskich cywilów, w tym dzieci. 

Na szczęście inne kraje podeszły do sprawy dużo bardziej poważnie. We wtorek 1 marca minister transportu Wielkiej Brytanii Grant Shapps powiedział: „Wszystkie brytyjskie porty są już oficjalnie zamknięte dla wszystkich statków mających jakikolwiek związek z Rosją”. Zakaz importu rosyjskich towarów ogłosiły też USA i Kanada.

Zmiana kursu

28 lutego statek NS Champion, przewożący skroplony rosyjski gaz ziemny i pływający pod banderą Liberii, nagle zmienił kurs. Zamiast do Wielkiej Brytanii udał się w kierunku Danii. Co skłoniło kapitana do modyfikacji planów?

To samo pytanie zadali dziennikarze Reutersa rosyjskiej firmie żeglugowej Sovcomflot (SCF), będącej operatorem jednostki. Nie doczekali się odpowiedzi. Duńczycy prawdopodobnie przyjmą statek, o ile spełni on normy bezpieczeństwa i o ile będzie dla niego miejsce. Nawiasem mówiąc, Dania naciska na Unię, domagając się zakazu przyjmowania rosyjskich jednostek. Pozostaje mieć nadzieję, że Komisja Europejska przestanie wyrażać zaniepokojenie i zrezygnuje wreszcie z importu paliw oraz innych dóbr z Rosji.

Większy problem

Jak się okazuje w podobnej sytuacji co NS Champion, czyli w drodze, jest obecnie około 90 tankowców. Eksperci z firmy Windward zajmującej się analizą predykcyjną na morzu szacują, że w ładowniach tych wszystkich jednostek znajduje się około 65 milionów baryłek rosyjskiej ropy naftowej. 

Część towaru dotrze spokojnie do miejsca przeznaczenia – do 5 marca dwa tankowce zostały przyjęte we Francji i Belgii. Bez zmian działają też inne europejskie porty, np. Rotterdam. Niektóre statki (jak np. siedem tankowców przewożących rosyjskie paliwo i zmierzających właśnie do USA) będą mieć jednak spory problem ze znalezieniem portu, który je przygarnie. 

 

Tagi: Rosja, tankowiec, zakaz, paliwo, wojna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990