TYP: a1

Krzysztof Owczarek w drodze na Vendee Globe Challenge

wtorek, 4 września 2012
Informacja prasowa
Polski żeglarz, Krzysztof Owczarek, pokonał kolejną barierę na drodze do udziału w regatach dookoła świata Vendee Globe Challenge. Szczecinianin jest pierwszym Polakiem, który ma szansę na udział w najtrudniejszych światowych regatach oceanicznych po wypełnieniu rygorystycznych wymogów stawianych przez organizatorów. Po remoncie w Szczecinie jeden z najsłynniejszych na świecie jachtów jest gotowy do regat.

Wczoraj ze Szczecina do francuskiego portu Les Sables d’Olonne wypłynął jacht „Fruit”, na pokładzie którego znajduje się Krzysztof Owczarek ubiegający się o możliwość startu w regatach Vendee Globe Challenge. Szczecinianin, stojący na czele zespołu regatowego Sailing Group Organisation, od dwóch lat przygotowuje się do tej imprezy, w której weźmie udział 20 zawodników z pięciu krajów, w tym najlepsi żeglarze francuscy, od lat stanowiący czołówkę światową w tej dyscyplinie. Owczarek jest pierwszym polskim żeglarzem, który wystartuje w tych regatach, a popłynie na jachcie, który jako jedyny w historii zwyciężył dwukrotnie w najtrudniejszych regatach oceanicznych. W regatach Vendee Globe Challenge jacht pod nazwą „PRB” wygrał w latach 2001 i 2005, a w cztery lata później, już jako „Roxy”, zajął 4 miejsce.

- Wypłynięcie z Polski nie oznacza jeszcze automatycznego udziału w regatach, przede mną jeszcze samotny rejs kwalifikacyjny na Atlantyku oraz szereg szkoleń w porcie startowym regat, między innymi z łączności i pomocy medycznej - powiedział przed wypłynięciem polski żeglarz. - Cieszę się jednak, że za mną trudny okres przygotowania i wyposażania jachtu i dopełnienie kolejnych restrykcyjnych wymogów formalnych stawianych przez organizatorów. Nasz zespół konsekwentnie realizuje plan przygotowań, dziękuję licznym sympatykom naszego projektu, na co dzień spotykamy się z ogromną życzliwością i przychylnością dla naszych planów.

Vendee Globe Challenge to najtrudniejsze na świecie regaty oceaniczne. Na wokółziemskiej trasie na dystansie prawie 30 tysięcy mil morskich (ok. 55 tysięcy km) rywalizują samotni żeglarze, a restrykcyjny regulamin sprawia, że stanowią one największe wyzwanie w oceanicznym jachtingu. Żeglarz przez ponad trzy miesiące rywalizacji zdany jest wyłącznie na siebie. W tym wyścigu zabroniona jest wszelka pomoc z zewnątrz, także medyczna, nie wolno również zawijać do portu czy wykorzystywać wsparcie meteorologiczne z brzegu, a skorzystanie z pomocy skutkuje natychmiastową dyskwalifikacją. Żeglarze rywalizują na jachtach klasy IMOCA (International Monohull Open Class Association) o długości 60 stóp (18,28 metra), a maksymalna powierzchnia żagli sięga nawet 600 metrów kwadratowych, a więc tyle, ile 40 jachtów popularnej klasy Omega. Maszt jachtu sięga na wysokość 29 metrów, czyli 10 piętra budynku mieszkalnego.

Jak dotąd w sześciu edycjach regat rozgrywanych co 4 lata od 1989 roku startowało 85 (23 co najmniej dwukrotnie) żeglarzy, ukończyło je zaledwie 49 zawodników. Rekord trasy od 2009 roku należy do Francuza Michela Desjoyeauxa i wynosi 84 dni, ten żeglarz, jako jedyny, zwyciężył w Vendee Globe Challenge dwukrotnie.

Więcej informacji:
Marek Słodownik
Sailing Group Organisation
tel. 505 158 438
e-mail: marek.slodownik@gmail.com
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990