TYP: a1

Jeden z pierwszych samochodowców na świecie w Gdyni

czwartek, 9 lutego 2017
Z mediów/MF

W Gdyni zawitał niecodzienny gość. To jeden z dwóch pierwszych w świecie samochodowców i jednocześnie  jeden z nielicznych pełnomorskich statków towarowych z napędem LNG.

[t][/t] [s]UECC[/s]

Zamówienie na budowę dwóch samochodowców z dwupaliwowym napędem głównym, czyli z silnikami wysokoprężnymi, w których można spalać paliwo gazowe i ze zbiornikami paliwowymi na LNG złożono w marcu 2014 roku. Złożył je operator floty samochodowców United European Car Carriers (UECC), należący do armatorów Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) z Japonii i Wallenius Lines ze Szwecji . Statki zbudowano w chińskiej stoczni NACKS w Nantong, należącej do spółki zawiązanej przez japońską Kawasaki Heavy Industries i China Ocean Shipping (Group) Company.
 

Pierwszy statek został przekazany przez stocznię 29 września i ochrzczony 21 listopada 2016 roku. Druga jednostka - Auto Energy - przekazana 29 listopada, została ochrzczona 7 lutego w szwedzkim Malmö. Dzień później statek zawinął do Gdyni cumując przy Nabrzeżu Helskim Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego - BCT. Przywiózł około 100 samochodów osobowych, większe pojazdy specjalistyczne oraz drobnicę.

Auto Energy ma 181 metrów długości i 30 metrów szerokości. Może być eksploatowany na Bałtyku przez cały rok. Na 10 pokładach zmieści  do 3800 samochodów. Ma też zewnętrzną rampę skośną, która umożliwia załadunek i wyładunek ładunków do 160 ton.

Systemy napędowe dwóch nowych statków mogą być zasilane zarówno paliwem gazowym, jak i ciężkim lub olejem napędowym. To pierwsze na świecie samochodowce z napędem LNG. Pojemność zbiorników paliwowych pozwala na odbycie 14-dniowej podróży między portami Bałtyku i Morza Północnego wyłącznie na paliwie gazowym. Skroplony gaz ziemny jest uważany za najczystsze i najbardziej przyjazne środowisku paliwo kopalne.

 

Tagi: samochodowiec, Auto Energy, LNG
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990