Od 5,7 do 6,1 miliardów dolarów kosztowała światową branżę morską działalność somalijskich piratów, informuje portal www.rynekinfrastruktury.pl. W ciągu roku koszty generowane przez piractwo spadły o 12,6 %. Armatorzy przestali „uciekać” przed piratami i podjęli z nimi walkę z użyciem broni.
W 2012 roku znacznie wzrosły wydatki armatorów poczynione na ochronę swoich jednostek. Wydano na nią, wedle szacunków, między 1,15 a 1,53 mld dolarów (ponad 2 razy więcej niż rok wcześniej). Mniejszy niż wcześniej udział w kosztach ma za to zużycie paliwa, wynikające z szybszego poruszania się statków płynących przez niebezpieczne rejony.
Do porwań statków wraz z ładunkiem i załogą dochodzi rzadko: w zeszłym roku piratom udało się przejąć statek ośmiokrotnie. Okupy zapłacone piratom stanowią jedynie 1% wszystkich kosztów poniesionych przez armatorów.
Raport fundacji One Earth Future i Oceans Beyond Piracy: raport.pdf
12 sierpnia 2000 zatonął rosyjski atomowy okręt podwodny Kursk. Przyczyna zdarzenia był wybuch stężonego nadtlenku wodoru. Mimo iż 23 marynarzy z liczącej 118 osób załogi przeżyło eksplozję i schroniło się w części rufowej, Rosja nie zgodziła się na przyj
sobota, 12 sierpnia 2000
Zmarł Bolesław Romanowski, oficer Marynarki Wojennej, bohater II wojny światowej, dowódca ORP "Wilk" i ORP "Dzik", żeglarz, działacz żeglarski, m.in. komendant "Zawiszy Czarnego"