Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma być priorytetowym zadaniem nowo powstałego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Choć sam projekt przewija się przez sejmowe kuluary już od lat, to jego realizacja wydaje się bliższa niż kiedykolwiek. Niezmiennie budzi on jednak kontrowersje wśród okolicznych mieszkańców i organizacji ekologicznych.
O realizacji projektu połączenia Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym mówił wczoraj nowy wiceminister infrastruktury i budownictwa, Kazimierz Smoliński. Jego celem będzie skrócenie i uproszczenie szlaku z portu elbląskiego na Bałtyk, z pominięciem przeprawy przez rosyjskie wody. Przeciwko pomysłowi budowy kanału jest część samorządowców. Jak mówi Smoliński, obecne nastroje w samorządach są jednak wyjątkowo przychylne inwestycji. Dlatego też jej realizacja, która jest planowana już od 2006 roku, ma zostać przeprowadzona jeszcze podczas obecnej kadencji rządu.
Przeciwko projektowi przekopu Mierzei Wiślanej od lat protestują organizacje ekologiczne. Jak mówią przedstawiciele WWF Polska, ryzyko pogorszenia stanu środowiska naturalnego jest wysokie, a korzyści ekonomiczne niepewne. Jak wynika z przygotowanych przez rząd prognoz, większość obrotu międzynarodowego portu w Elblągu wciąż pochodzić będzie z transportu towarów w kierunku Obwodu Kaliningradzkiego. Budowa kanału żeglugowego byłaby również niezgodna z europejskim programem ochrony przyrody Natura 2000. Mieszkańcy Krynicy Morskiej i pozostałych okolicznych miast obawiają się z kolei zanieczyszczenia wody w Zatoce Gdańskiej i Zalewie Wiślanym oraz spadku wpływów z turystyki, która jest głównym źródłem dochodów w regionie.
Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).