Niesamowite śluzy: pochylnia w Montech

czwartek, 16 sierpnia 2012
Michał Woźniak

Fot. Bertrand Bouret
Niecodziennym urządzeniem hydrotechnicznym służącym do transportu śródlądowego może pochwalić się gmina Montech w południowo-zachodniej Francji. Jest to oddana do użytku w 1974 roku pochylnia na Kanale Garonny, która zastąpiła grupę pięciu klasycznych śluz.


Została tu zastosowana zasada „stoku wodnego”, którą wynalazł niemiecki inżynier Juliusz Greve, a opisał w roku 1961 francuski inżynier Jean Aubert.  Pomysłowy system składa się z dwóch lokomotyw sztywno połączonych ze sobą za pomocą poprzecznej belki przechodzącej nad kanałem – bramy, która działa jak przesuwający się dok, "przepychający" wodę w górę stoku. Kanał jest stale zasilany strumieniem wodnym i wyposażony w śluzę. Gdy jednostka znajdzie się za bramą śluza się zamyka i tworzy się klin wodny, na którym porusza się łódź w górę lub w dół kanału.

Pochylnia pozwala zastąpić pięć klasycznych śluz. Śluzy te są nadal w użyciu, głównie w celu umożliwienia przejazdu statków wycieczkowych. Pochylnia wodna jest zarezerwowana dla łodzi od 30 do 40 m długości. Przepłynięcie pochylnią trwa 20 minut – o 45 minut szybciej niż droga przez pięć klasycznych śluz.

Sposób działania śluzy obrazowo pokazuje animacja: jak to działa?


Fot. Bertrand Bouret

Fot. Pinpin

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 11 sierpnia

Zmarł kapitan Henryk Kujawa, konstruktor i współtwórca m.in. jachtów J-140 i J-80 oraz zasłużony członek Jachtklubu Stoczni Gdańskiej
sobota, 11 sierpnia 2018
Na "Iskrze II" podniesiono banderę Polskiej Marynarki Wojennej
środa, 11 sierpnia 1982
W Sztokholmie zbudowano "Vasę", najpotężniejszy okręt Gustawa II Adolfa w tamtym czasie i w tym rejonie. Zaraz po zwodowaniu okręt zatonął; jest dzisiaj eksponowany w Muzeum Okrętu Vasa w Sztokholmie
piątek, 11 sierpnia 1628