TYP: a1

Konieczna naprawa pochylni Kanału Elbląskiego

poniedziałek, 27 lutego 2017
Z mediów/PAP

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku rozstrzygnął przetarg na naprawę mechanizmów pochylni Kanału Elbląskiego. Naprawa ma objąć m.in. nieszczelne skrzynie wodne i zawory główne, spowodowane korozją dziury na łopatach koła wodnego w Buczyńcu i doraźne zabezpieczenie wózków do przeciągania jednostek pływających. Wady i usterki mają być usunięte przed sezonem żeglugowym, najpóźniej do 27 kwietnia.

[t][/t] [s]By Piotr VaGla Waglowski, Wikipedia[/s]

Istniejący od ponad 150 lat Kanał Elbląski przeszedł niedawno gruntową rewitalizację. Zakończyła się ona w maju 2015 r. i objęła również infrastrukturę techniczną pięciu zabytkowych pochylni. Wykonane wtedy prace zostały uznane za prawidłowe i odebrane. Jak się okazało, dwa lata wystarczyły na to, żeby znaleźć cały szereg wad i usterek w elementach mechanizmów. Ponieważ prace wykonane podczas rewitalizacji maja pięcioletnia gwarancję, wszystkie wady były zgłaszane w trybie gwarancyjnym, a ostatecznym terminem ich usunięcia był koniec 2016 roku. Jednak ponieważ wykonawca nie dokonał napraw, RZGW w Gdańsku wyłoniło wykonawcę zastępczego. Za prace ma jednak – na takim stanowisku stoi zarząd – ma zapłacić ten, kto udzielił gwarancji i nie wywiązał się ze swoich zobowiązań.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.

W ramach rewitalizacji wyremontowano pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Naprawa ma kosztować ok. 612 tys. zł. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana w najbliższym czasie.

Tagi: Kanał Elbląski, rewitalizacja, pochylnie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 września

Po zwycięstwie w regatach Plymouth-Vilamoura-Plymouth już na Kanale La Manche w silnym wietrze "Almatur II" łamie maszt; po prowizorycznej naprawie jachtu kontynuuje żeglugę do Dover, tuż przed portem w wyniku wywrotki jacht zatonął, a załogę uratowano.
wtorek, 20 września 1983
Rozpoczęły się pierwsze po II wojnie światowej regaty o Puchar Ameryki; wszystkie wyścigi wygrała "Columbia" z Briggsem Cunninghamem jako skipperem.
sobota, 20 września 1958
W Hamburgu został zwodowany "Passat", bark przeznaczony dla armatora Ferdinanda Leisza; przez lata żeglował do Australii i Ameryki Południowej, a obecnie pełni funkcję statku muzeum w Travemuende.
środa, 20 września 1911