TYP: a1

Tim Bartlett "Silniki zaburtowe"

sobota, 13 grudnia 2014
MZ

Zacznę od tego, że najwyraźniej próba pisania o tej książce to akt absolutnej desperacji, świadczącej jednocześnie o nieokiełznanej brawurze. Czemuż tak? A to dlatego, że moje zdolności politechniczne, znajomość mechaniki, oscylują w granicach dolnych stanów wody w Wiśle.

Owszem od lat kilkudziesięciu legitymuję się prawem jazdy, ale wnętrze samochodu, a zwłaszcza to co znajduje się pod maską, to absolutna „tabula rasa”. Podobnie ma się z tym mechanicznym napędem łódek, którymi przychodziło i przychodzi mi pływać. Wiem jak się tym posługiwać, ale w razie jakiś kłopotów decyduję się oddać problem w ręce osoby kompetentnej. Dodatkowo, jako człowiek mający za sobą sporo wiosen, myśląc o silnikach zaburtowych wciąż mam przed oczami produkty radzieckiej myśli technicznej, w które nieliczni szczęśliwcy w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku byli zaopatrzeni. Te silniki z reguły nie dawały się odpalić, a ich posiadacze spędzali „mnogo” czasu na ich rozkładaniu, czyszczeniu świec i okręcaniu linki na kole zamachowym.

Czemu służy ten przydługi wstęp? Otóż podkreślając swoją ignorancję, tym samym chcę przedstawić podstawowy walor omawianej książki. Nawet ja z całym bagażem niewiedzy, po przejrzeniu treści tego – trzeba powiedzieć wprost – podręcznika, dużo śmielej patrzę na silniki zaburtowe. Spowodowane jest to bardzo przejrzystym i klarownym układem treści, z dobrze podkreślonymi fragmentami niosącymi informacje najważniejsze. A wszystko to wzbogacone schematami, rysunkami i zdjęciami dobrze ilustrującymi wykład. Ale zawarte informacje i porady mogą służyć nie tylko tym, którzy sporadycznie, podczas rejsów mają do czynienia z takimi silnikami, a do tej pory czuli przed nimi respekt, lecz także tym, którzy owymi się na co dzień posługują, właścicielom łodzi, pontonów czy też żaglówek.

Tim Bartlett „Silniki zaburtowe”
Wydawnictwo Alma-Press 2014
Stron: 94
Cena: 35 zł

Tagi: silniki zaburtowe
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 września

Wypłynięciem na wody Pacyfiku przez Cieśninę Beringa załoga jachtu "Stary" pod Kpt. Jackiem Wacławskim zamknęła symboliczną bramę Przejścia Północno-Zachodniego. Równolegle ze "Starym" przejście pokonał drugi polski jacht s/y "Nekton" pod Kpt. Tadeuszem N
wtorek, 19 września 2006
Zmarł Tadeusz Prechitko, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, pilot Chorągwi ZHP w Wolnym Mieście, działacz żeglarski od 1927 r. W 1936 r. na s/y "Korsarz" wygrał wyścig na XI Igrzyska Olimpijskie z Helu do Kilonii. Na tym jachcie w 1963 r. zajął III miejsc
niedziela, 19 września 1982
Na jachcie "Kurun" wyszedł w rejs dookoła świata (z portu wyjścia Croisic do Maroka z towarzyszem żeglugi, potem już samotnie) Jacques-Yves Le Toumelin; trasa rejsu wiodła przez Atlantyk, Kanał Panamski, Markizy, Cieśninę Torresa, Kapsztad do portu wyjści
poniedziałek, 19 września 1949