Szkoła żeglarstwa 4winds - Locja morska 3/3

czwartek, 6 czerwca 2013
Szkoła żeglarstwa 4winds
Szkoła żeglarstwa 4winds logoDzięki współpracy ze Szkołą Żeglarstwa 4winds prezentujemy nową serię artykułów dla adeptów żeglarstwa oraz wszystkich tych, którzy chcieliby sobie powtórzyć podstawowe wiadomości z zakresu żeglarstwa. Kolejne artykuły będą ukazywać się na Tawernie co dwa tygodnie.

Przygotowanie i prowadzenie rejsu morskiego wymaga od nas znajomości i umiejętności korzystania z publikacji nautycznych. Pomagają nam one w nawigacji i czynią naszą żeglugę bezpieczniejszą. Już wspominaliśmy o księdze locji i spisie świateł, ale nie tylko one mogą być nam potrzebne.

Spis znaków i symboli używanych na mapach


Na mapach morskich występuje wiele oznaczeń i symboli, które - w odróżnieniu od mapy turystycznej - nie są na niej opisane w postaci „legendy”. Znajomość tych znaków jest jednak fundamentalnym elementem żeglugi. Ze względu na mnogość ww. znaków i symboli, mimo zmierzania do unifikacji znaków, każde wydawnictwo wydaje publikację zawierającą symbole i znaki stosowane na mapach przez nie wydawanych.


Przepisy portowe

Przepisy portowe stanowią swoiste załączniki do locji. Zawierają one między innymi informacje o dopuszczalnych prędkościach w portach, kanałach, torach obejściowych. Znajdziemy w nich także informacje o dodatkowych oznaczeniach nawigacyjnych statków, zasady wpływania do portu, zasady obracania i kotwiczenia, przepisy sanitarne, kanały łączności.



Spis radiostacji nautycznych

Znajdziemy tu częstotliwości kanałów portowych, stacji meteorologicznych, a także zasady korzystania z systemu GMDSS.



Tabele pływów

Wybierając się na akweny pływowe nie zapomnijmy o tabelach pływów albo almanachu Reeds, który jest skondensowanym źródłem informacji opisującym wszystkie europejskie akweny pływowe. Publikacja ta zawiera również plany portów i wykresy prądów.



Mapy

Ze względu na zastosowanie mapy morskie dzielimy na:
  1. Nawigacyjne – służące do prowadzenia nawigacji
  • generalne (skala od 1:1000 000 do 1:500 000) - obejmują całe morza lub części oceanów
  • drogowe (skala od 1:500 do 1:100) - służą do pływania wzdłuż brzegów i podejść od strony morza
  • brzegowe (skala od 1:100 000 do 1:25 000) - używane do żeglugi w pobliżu lądu i rejonach ograniczonych pod względem nawigacyjnym
  • plany (skala od 1:50 000 do 1:10 000) - obejmują zatoki, porty, redy, tory wodne itp.
  1. Informacyjne (opisują warunki meteorologiczne, prądy itp.)‏
  2. Zliczeniowe - posiadają tylko siatkę współrzędnych geograficznych. Równoleżniki są na nich mianowane, a południki mogą być mianowane dowolnie przez nawigatora. Służą do wykreślania pozycji astronomicznych i zliczenia geograficznego.

Mapy morskie zawierają informacje o:

  • ukształtowaniu wybrzeża i dna morskiego
  • głębokościach 
  • niebezpieczeństwach podwodnych
  • wrakach 
  • portach
  • pływach
  • prądach
  • obiektach nawigacyjnych
  • łowiskach
  • niebezpiecznych akwenach
  • rutach statków

Musimy jednak pamiętać, że istotne jest nie tylko to co mapa „pokazuje”, ale również to jakie informacje możemy znaleźć w tzw. „wiadomościach okołomapowych”, czyli informacjach opisowych.

 

Mapa nawigacyjna oprócz samego przedstawienia akwenu i linii brzegowej zawiera elementy opisowe takie jak:

  • godło i nazwa wydawcy np. BHMW
  • tytuł mapy np. „Bałtyk część południowa” 
  • numer mapy na marginesie w prawym dolnym rogu oraz numer „do góry nogami” w lewym górnym rogu (numer może być związany ze skala mapy, np. polskie mapy o skali 1:500 000 mają numer od 306 do 500, a mapy o skali od 1:10 000 do 1:80 000 mają numery dwucyfrowe). Jeżeli jest to mapa w systemie międzynarodowym numer poprzedzony jest skrótem INT
  • numer i nazwa mapy na jej odwrocie 
  • skala mapy dla równoleżnika konstrukcyjnego 
  • wymiary mapy w milimetrach - dla porównania skali, gdyż mapy pod wpływem wilgoci mogą zmienić swoje rozmiary
  • wartość deklinacji
  • równoleżnik konstrukcyjny
  • jednostki, w których podawane są głębokości i wysokości - np. metry
  • rodzaj odwzorowania (np. Merkatora)
  • system geodezyjny (np. WGS czyli zgodny z GPS) 
  • rodzaj oznakowania nawigacyjnego (np. IALA – region A)


Na zakończenie naszego spotkania z locją morską i publikacjami nautycznymi pamiętajmy, że zanim wypłyniemy w nawet najkrótszy rejs jesteśmy zobowiązani zebrać jak najwięcej informacji o akwenie, po którym będziemy żeglować. Jest to nie tylko nasz obowiązek prawny, ale przede wszystkim gwarancja zwiększenia bezpieczeństwa naszej załogi, jachtu i nas samych.

Kpt. Krzysztof Piwnicki
4winds szkoła żeglarstwa

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990