TYP: a1

Trójmorze - można? Można!

środa, 4 sierpnia 2021
Hanka Ciężadło

Inicjatywa Trójmorza będzie taką trochę unią w Unii, ma bowiem połączyć kraje Europy południowo-wschodniej, będące w podobnej sytuacji gospodarczej. Pomysł wcale nie jest nowy – ale wygląda na to, że w końcu doczekał się realizacji. I świetnie, bo możemy na tym tylko zyskać. Jak to wygląda w praktyce?

O co w tym chodzi?

Generalnie rzecz biorąc – o stworzenie większych możliwości oraz zacieśnienie kontaktów gospodarczych, energetycznych, naukowych i, ogólnie mówiąc, międzyludzkich. Dzięki temu powstaną inwestycje o charakterze międzynarodowym, a nasz region zyska większą stabilność, a także nowe porty, drogi, gazociągi i inne przydatne elementy infrastruktury. To tak w wielkim skrócie.

W skład Trójmorza wchodzą – oprócz Polski – Austria, Węgry, Czechy, Słowacja, Chorwacja, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia, Bułgaria i Rumunia. Wszystkie te kraje znajdują się w obrębie trzech akwenów: Bałtyku, Adriatyku i Morza Czarnego, a przede wszystkim mają podobną strukturę gospodarczą, wynikającą z faktu pozostawania przez całe dekady pod butem ZSRR.

Trójmorze w praktyce

Inicjatywa jest fajna nie tylko dlatego, że dzięki niej osiągniemy konkretne korzyści gospodarcze, a zapewne i polityczne (w końcu jesteśmy jednym z najważniejszych krajów Trójmorza). Rzecz w tym, że jest to chyba pierwszy w historii przypadek, kiedy politycy coś postanawiają, a potem to…robią. Szok, prawda?

Co więcej, od czasu utworzenia inicjatywy Trójmorza w wielu należących do niego krajach (np. w Chorwacji) władza zmieniła się na przeciwną opcję polityczną  – a mimo to rozpoczęte inwestycje są kontynuowane. Szok podwójny.

Piszemy o tym wszystkim dlatego, że wczoraj na granicy Polski i Słowacji wykonano tzw. „złoty spaw”, który połączył nasze części wspólnego gazociągu. Kiedy inwestycja zostanie uruchomiona, będzie można przesyłać nią gaz z Norweskiego Szelfu Kontynentalnego, albo jako LNG - z innych zakątków świata.

Co na to Unia?

Czy pozostałe kraje Unii nie mają przypadkiem obiekcji względem pomysłu „ubogich krewnych ze wschodu”, którzy zamierzają wyjść z dotychczasowej roli? Otóż nie. W końcu im bogatsze i bezpieczniejsze regiony wchodzą w skład UE, tym lepiej dla wszystkich jej członków.

Warto podkreślić, że budowa gazociągu jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach instrumentów „Transeuropejska sieć energetyczna” (Trans European Networks – Energy – TEN-E) i „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility). Co więcej, w  2013 roku Komisja Europejska przyznała gazociągowi status „Projektu wspólnego zainteresowania” (PCI – Project of Common Interest). No i doskonale – oby tak dalej. Trzymamy kciuki!

 

Tagi: Trójmorze, gazociąg, UE, Europa, współpraca, inicjatywa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990