TYP: a1

Titanic i zderzenie z okrętem podwodnym

czwartek, 30 kwietnia 2020
Anna Ciężadło

Chwila, ale przecież wszyscy widzieliśmy w kinie, że to była góra lodowa. O co więc chodzi? Cóż... właściwie to o pecha. Znacie tę sytuację, kiedy ktoś pierwszy raz w życiu idzie na wagary albo jedzie bez biletu i od razu zostaje przyłapany? No właśnie. Amerykańscy naukowcy też znają. Z doświadczenia. 

[t][/t] [s]Fot. Wikipedia[/s]

Czyj jest ten wrak?

„Zostawcie Titanica!” apelował lata temu pewien polski zespół muzyczny. Piosenka taka sobie, a przy tym zupełnie oderwana od rzeczywistości; Titanica nie opłaca się „zostawiać”, skoro istnieją ludzie gotowi wyasygnować spore kwoty za przyjemność obejrzenia wraku z bliska. 

Co więcej, mają do tego święte prawo; od 1994 roku właścicielem Titanica jest amerykańska firma RMS Titanic Inc. Może ona organizować ekspedycje w okolice wraku lub zezwalać komuś innemu na dostąpienie tego zaszczytu. 

Firma twierdzi nawet, że ma prawo zabierać z niego różne ciekawe fanty... albo i nie. Sęk w tym, że co do fantów istnieją pewne wątpliwości, zgłaszane głównie przez NOAA, czyli National Oceanic and Atmospheric Administration (Narodową Agencję Oceanów i Atmosfery). Kto ma rację, nie śmiemy wyrokować. Na razie sprawa toczy się przed sądem - i właśnie w związku z procesem wyszło na jaw, że w zeszłym roku nastąpiła drobna kolizja.

 

Podwodna stłuczka

„W tej sytuacji kierujący pojazdem A powinien...”. Znacie to? Pewnie tak. Na dnie Atlantyku jest trochę więcej miejsca, niż na zatłoczonym skrzyżowaniu, a mimo to kolizje się zdarzają. Jedna z nich miała miejsce w lipcu 2019 roku, a o zatajonej początkowo sprawie poinformował kilka tygodni temu brytyjski „Daily Telegraph”. 

Okazało się, że we wrak Titanica uderzył okręt podwodny, wynajęty przez firmę YOS Expeditions, specjalizującą się w organizacji wypraw dla poszukiwaczy przygód. Tym razem amatorami mocnych wrażeń byli naukowcy z Newcastle University, którzy postanowili pobrać legendarnego statku dwie próbki do celów badawczych. 

Niestety, coś poszło nie tak i okręt delikatnie zniosło. Jak powiedział szef ekspedycji, Rob McCallum, jednostka natrafiła na „intensywne i wysoce nieprzewidywalne prądy”, w efekcie których doszło do bezpośredniego kontaktu z wrakiem. 

 

Paaanie, to był moment

Przedstawiciele YOS Expeditions twierdzą, że nic wielkiego się nie stało; takie tam przytarcie. Przekonują także, iż okręt podwodny jest pokryty delikatnym, białym  włóknem szklanym, które bardzo łatwo jest zarysować. Jeśli taka jednostka wejdzie w kontakt z popękanym, zardzewiałym wrakiem, powstanie mało estetycznych śladów, jakie zauważono na burcie, jest po prostu nieuchronne.

Innymi słowy – oj tam, oj tam, nic się nie stało. Faktem jest, że słynni amerykańscy naukowcy mieli po prostu pecha; gdyby nie sprawa z NOAA, nikt by się nie dowiedział ani o kolizji, ani o samej wyprawie. Nawiasem mówiąc, była to pierwsza od 15 lat wycieczka w okolice Titanica. No, przynajmniej wedle oficjalnych danych. A tak swoją drogą, to Titanic naprawdę ma pecha – w końcu, ile razy można się zderzać? 

 

 

 
Tagi: Titanic, wrak, NOAA
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 2 maja

Na gdyńskim cmentarzu w Witominie odbył się pogrzeb Ludwika Vogta, który początkowo studiował na krakowskiej AGH, później ukończył Wydział Nawigacji WSM w Gdyni, pełniąc obowiązki szefa AKM WSM. Przez parę lat był członkiem Zarządu YKP Gdynia, aby potem z
niedziela, 2 maja 2004
XXXVI Sejmik PZŻ nadaje godność Członka Honorowego PZŻ Juliuszowi Sieradzkiemu.
wtorek, 2 maja 1995
Mike Golding ustanawia rekord okrążenia świata ze wschodu na zachód bez zawijania do portów na "Group 4" (wynik 167 dni, 7 godzin, 42 minuty, 54 sekundy).
poniedziałek, 2 maja 1994
Adam Jasser zdobywa patent kapitański.
piątek, 2 maja 1980
Zwodowano szkuner "America", który następnie wygrał regaty dookoła wyspy Wight; od nazwy tego żaglowca pochodzi nazwa najstarszych regat świata - Pucharu Ameryki. Od tamtego czasu zbudowano cztery repliki szkunera, z których najbardziej znana jest ta z 19
piątek, 2 maja 1851